Denna mexikanska visa sjunges ofta på födelsedagar i Mexiko och andra länder i Latinamerika. Den är ganska lätt att spela på munspel i mellanoktaven, det vill säga i hål 3, 4, 5 och 6. Andra varvet på inspelningen nedan går i den översta oktaven på munspelet. Det är lite klurigare men himla skoj och vackert när man får till en fin ton där uppe i hål 7, 8 och 9. Lycka till!
Hit från de djupa skogarna i Värmland. Går i moll och spelas bäst i tredje positionen, det vill säga i d-moll på ett C-dur-munspel.
Riktig användbar och skoj teknik att bemästra. Kan också kombineras med tungkomp.
Här kommer klassikern till kräftskivan och sillen - Helan går! Inte särskilt svår att få till på munspel. Eftersom den är lite lik en fanfar är det mycket utblås i början på låten.
En riktig klassiker som passar på munspel som handen i handsken. Passar för nybörjare, även om andra delen kan vara lite klurig.
Är också skoj att spela för dig som spelat mer. Om du har spelat en del förut, testa att leka runt med tungkomp och böja på 2 inblås där det passar. Kan också vara kul att nånstans lägga in en liten tuta (eller ank-bräk) genom att blåsa hårt in i hål 1.
Om du
spelar med en kompis som spelar fiol eller annat melodiinstrument, kan du varva melodi på munspel med att kompa den andra instrumentalisten genom att säga t k t k t k i takt på munspelet (en teknik som kallas chugging).
Sätta munspelet i ett ställ över axlarna och spela samtidigt på gitarr är ju ett känt och skojigt sätt att använda sitt munspel, men varför inte experimentera med fler varianter!? qHär kommer en med munspel, cavaquinho och hembyggd bastrumma med ätliga växter i.
Först en liten varning: detta som kommer är inte alls lätt och munspel kan vara riktigt lätt, vilket är en del av dess charm såklart. Men det kan också vara kul att testa vilka möjligheter som finns och försöka använda instrumentets hela potential så långt en förmår. Därför kommer här en liten fortsättningskurs i um-pa-pa-spel på munspel för den som känner sig hugad.
Nu är det dags att blanda um-pa-pa med mollspel och testa på um-pa-pa i a-moll på ett c-dur-munspel. Det är både rörigt och svårt om böjarna inte riktigt sitter, men när de väl gör det är det bara att ställa in gitarren i garderoben och köra melodi, komp och hela schapparajset på munspel.
Om du känner att du inte är redo att testa detta än så fortsätt med enklare grejer. Men glöm inte att då och då testa sånt som tidigare varit svårt. Rätt var det är har din teknik utvecklats och du klarar av sånt du tidigare inte kunde.
Det går att göra många olika slags rytmer när man spelar tungkomp. Här går jag igenom hur du kan lära dig att spela en rytm som är vanlig i många olika musikstilar, t.ex. rumba och samba. Om du känner att du inte har koll på grunderna tungkomp ännu, kolla in tungkompsavsnittet på spelamunspel.se.
För att få ut mer musik, stämningar och känslor ur sitt munspel är det väldigt användbart att lära in de olika positioner som finns tillhands. Trots att ett vanligt bluesmunspel är stämt i en tonart, t.ex. C-dur, går det att spela i många fler tonarter. Spelar man i C-dur på sitt C-dur-munspel kallas det för att spela i första positionen. Men om man spelar i andra positioner blir det andra tonarter och skalor än C-dur.
På ett bluesmunspel i C kan man ganska lätt få fram följande skalor: C-dur, G mixolydisk, bluesskala i G, dorisk skala i D (en slags mollskala), bluesskala i D, ren A-mollskala, harmonisk A-mollskala, frygisk E. På videoklippet nedan beskriver jag hur det går till.
Det går att kompa sång och andra instrument på flera sätt på munspel. Ett sätt som är vanligt på gitarr och piano är um-pa-pa-komp. Kolla in filmen här om du är nyfiken på hur det låter och går till. Med um-pa-pa är det möjligt att kompa i moll på ett bluesmunspel i dur, t.ex. C-dur.
En superkul grej med munspel är detta med att böja toner. Det är så himla kul när man liksom får tag i tonen och kan dra den upp och ner och leka med den på olika sätt. När jag lärde mig böja på munspel brukade jag försöka härma olika djur t.ex. en gråtande säl. Eller göra den klassiska tågtutan lite här och där i olika låtar och komp.
Här går jag igenom hur du kan tänka för att hitta böjtonerna i munspelet. Det är inte helt självklart detta med att böja, eftersom det är något som sker i det fördolda - inne i själva munnen. Följ instruktionerna och experimentera själv lite då och då, så kommer du förr eller senare plöstligt att få tag i tonen och börja låta som en gråtande säl, en ilsken and eller en ångbåtspråm i mississipideltat.
Det allra viktigaste är att ha en tät ton och bara en ton i taget. Försök undvika att luft läcker utanför munspelet när du ska böja, så går det lättare.
För att spela melodier på munspel finns två tekniker. Den ena kallas tungkomp eller tungbas och med den tekniken kan man spela melodi och komp samtidigt. Det låter lite som dragspel och är väldigt användbart i folkmusiklåtar. Men även de gamla blueslegenderna som finns att lyssna på på inspelningar från 20- och 30-talen, använde tungkomp. Lyssna t.ex. på DeFord Bailey när han spelar Alcoholic Blues eller Ice Water Blues. Där ligger tungkompet och liksom puttrar under de livliga melodierna, lite som den pumpande basen från gitarren i delta blues.
Nu är avsnittet om att spela tungkomp helt uppdaterat med instruktioner på film och med nya bilder. Nedan kan du lyssna på när DeFord Bailey spelar Ice Water Blues på en inspelning från 1928.
Det går att spela i moll på många olika sätt på munspel. Det enklaste är kanske att spela på ett munspel som är stämt i moll. Men det går också bra att spela i moll på ett vanligt bluesmunspel. Kolla in hur det går till från grunden eller ge dig på en enkel moll-låt på direkten: Räven, råttan och grisen.
På videoklippet här kan du se och höra Limu Limu Lima spelas på munspel och gitarr. Låten är lätt att spela på munspel och ligger i tredje positionen.