Detta är en fortsättning på blueslektionen Nybörjare, lektion 2. Gå igenom lektion 1 och 2 först om du inte gjort det förut.
När du har gått igenom den här lektionen kommer du att kunna spela den här skumma låten:
Alla melodier är uppbyggda av fraser, ungefär som meningar och ord i vanligt språk. Tonerna för sig utgör bokstäver kan man säga, och tonerna ihop utgör musikaliska ord och meningar. Oavsett vilken slags musik man spelar, så är det viktigt att försöka känna och uttrycka melodier i fraser, så att man inte spelar musiken ton för ton, utan istället fras för fras.
Man kan frasera en och samma melodi på olika sätt, med olika långa fraser.
Här kommer en folklåt som bygger på de toner du spelat i blueslektion 1 och 2, plus två toner till: 5 utblås och 5 inblås. I den här låten får öva på att tänka i korta fraser. Låten är en förenklad variant av Old Joe Clark.
1. Första frasen först! Härma ljudexemplet. Läs tabben om du tycker det är svårt att bara härma.
Gilla spelamunspel.se på facebook
↑ = blås ut. ↓ = dra in luft. Siffrorna anger vilket hål du ska blåsa i.
Exempel: 4↑ betyder blås ut i hål 4
|
4↓ | 5↑ | 5↓ | 5↑ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
2. Nu kommer andra frasen. Den är en variation av första. Härma ljudexemplet. Läs tabben om du tycker det är svårt att bara härma.
|
4↓ | 5↑ | 5↓ | 5↑ | 4↓ |
3. Här kommer en slutfras.
|
3↓ | 2↓ | 2↑ | 1↓ | 2↓ |
4. Dessa tre fraser är allt som behövs för att spela A-delen i låten. Då spelar man dem i denna ordning:
fras 1
fras 2
fras 1 igen
slutfras
Fras 1:
|
4↓ | 5↑ | 5↓ | 5↑ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Fras 2:
|
4↓ | 5↑ | 5↓ | 5↑ | 4↓ |
Fras 1 igen:
|
4↓ | 5↑ | 5↓ | 5↑ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Slutfras:
|
3↓ | 2↓ | 2↑ | 1↓ | 2↓ |
Nu kommer B-delen. B-delen består också den av tre fraser.
5. Första frasen i B-delen. Härma ljudexemplet. Läs tabben om du tycker det är svårt att bara härma.
|
2↓ |
|
2↓ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Kolla in dessa 30 blueslicks med tabulaturer och inspelningar!
6. Här kommer andra frasen i B-delen.
|
2↓ |
|
|
3↓ | 2↓ | 1↓ | 1↓ |
7. Nu kan du alla fraser i B-delen, eftersom slutfrasen i B-delen är samma som i A-delen. Formen är också samma som i A-delen:
Fras 3 (B-delens första fras)
Fras 4 (B-delens andra fras)
Fras 3 igen
Slutfras
Fras 3:
|
2↓ |
|
2↓ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Fras 4:
|
2↓ |
|
|
3↓ | 2↓ | 1↓ | 1↓ |
Fras 3 igen:
|
2↓ |
|
2↓ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Slutfras (samma slutfras som i A-delen):
|
3↓ | 2↓ | 2↑ | 1↓ | 2↓ |
8. Prova nu att spela hela låten. Låten har AABB-form, vilket betyder att både A-delen och B-delen spelas två gånger vardera, innan låten börjar om från början. Så här blir det om man skriver ut ordningen på fraserna i hela låten:
A-del
fras 1
fras 2
fras 1 igen
slutfras
B-del
fras 3
fras 4
fras 3 igen
slutfras
Först kommer A-delen.
Fras 1:
|
4↓ | 5↑ | 5↓ | 5↑ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Fras 2:
|
4↓ | 5↑ | 5↓ | 5↑ | 4↓ |
Fras 1 igen:
|
4↓ | 5↑ | 5↓ | 5↑ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Slutfras:
|
3↓ | 2↓ | 2↑ | 1↓ | 2↓ |
Repetera A-delen en gång och spela sedan B-delen:
Fras 3:
|
2↓ |
|
2↓ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Fras 4:
|
2↓ |
|
|
3↓ | 2↓ | 1↓ | 1↓ |
Fras 3 igen:
|
2↓ |
|
2↓ | 4↓ | 4↑ | 3↓ |
Slutfras (samma slutfras som i A-delen):
|
3↓ | 2↓ | 2↑ | 1↓ | 2↓ |
Repetera B-delen en gång. Sedan börjar låten om från början.