Munspelskola

Avancerat i tredje positionen

Mollskalor i första oktaven

För att spela i första oktaven i tredje positionen måste du böja och träffa rätt toner i både hål 2 och 3. Det är svårt om du är ovan och inte har böjt mycket förut, men när du behärskar böjtekniken bra, får du möjlighet att spela flera mollskalor mellan hål 1 och 4 på ett vanligt diatoniskt munspel (bluesmunspel).

1. Dorisk skala i första oktaven

Den enklaste skalan att spela mellan hål 1 och 4 i tredje positionen, är den doriska skalan. Precis som i andra oktaven.

Du måste böja ner två steg i hål 2 och 3 för att kunna spela skalan. Om du spelar på ett C-dur-munspel heter dessa toner F i hål 2 och A i hål 3.

Läs tablaturen så här:

↑ = blås ut. ↓ = dra in luft. Siffrorna anger vilket hål du ska blåsa i.
Exempel: 4↑ betyder blås ut i hål 4

  1↓

2↑
  2↓bb
  3↑

3↓bb
  3↓
  4↑

4↓
 
  D

E
  F
  G

A

B

C

D
 
  I

II
  III
  IV

V

VI

VII

I
 
  • Avancerat i tredje pos.
  • Dorisk skala

I tablaturen ovan finns namnen utskrivna i grönt under varje ton. Observera att dessa namn gäller endast om skalan spelas på ett diatoniskt munspel i C-dur (bluesmunspel).

Under ton-namnen finns en rad med romerska bokstäver i blått. Detta är tonernas placering i skalan. Vanliga dur- och mollskalor har alltid 7 toner. Oavsett vilken tonart ditt munspel är stämt i (C-dur, G-dur, D-dur o.s.v.) så har tonerna samma siffra.

Exempel: första tonen i första oktaven i tredje positionen ligger alltid i hål 1 inblås och är alltid ton nr I, men heter bara D om munspelet är stämt i C.

 

2. Ren moll eller aeolisk skala

Genom att ändra en enda ton i skalan ovan, får du en skala som kallas ren moll. Det är en mycket vanlig mollskala och den kallas också för aeolisk skala.

Tonen du ändrar frÃ¥n dorisk skala är den sjätte tonen i skalan. Om du tittar pÃ¥ tablaturen nedan kan du se att ton nummer 6 (VI) har samma numrering som tidigare, men nu ligger i hÃ¥l 3↓b och heter Bb (uttalas "bess"). Skillnaden mellan dorisk moll och ren moll är just att den sjätte tonen i skalan är en halvton lägre i ren moll. Man säger att skalan har "en lÃ¥g sexa". Det kan verka vara en liten skillnad att ändra pÃ¥ en enda ton, men mycket karaktär finns i sjätte tonen sÃ¥ dorisk skala och ren moll skiljer sig mycket i hur de lÃ¥ter och vilken stämning de ger.

  1↓

2↑
  2↓bb
  3↑

3↓bb
  3↓b
  4↑

4↓
 
  D

E
  F
  G

A

Bb

C

D
 
  I

II
  III
  IV

V

VI

VII

I
 
  • Avancerat i tredje pos.
  • Ren moll

Harmonisk moll

Genom att ändra ytterligare en ton ett halvt tonsteg, får du en skala som kallas harmonisk moll. Istället för att spela utblås i hål 4, spelar du inblås i hål 4 och böjer tonen ett halvt tonsteg. Du höjer alltså sjunde tonen i skalan ett steg.

  1↓

2↑
  2↓bb
  3↑

3↓bb
  3↓b
  4↓b

4↓
 
  D

E
  F
  G

A

Bb

C#

D
 
  I

II
  III
  IV

V

VI

VII

I
 
  • Avancerat i tredje pos.
  • Harmonisk moll

Det kan vara värt att påpeka att skalor är teoretiska konstruktioner och att när musik spelas på riktigt, behöver melodierna inte alls följa skalorna slaviskt. Det handlar inte om några naturlagar, utan om sätt att förstå hur musik och melodik fungerar. Därför kommer du märka att det hur det i moll-låtar ofta blandas hej vilt med låga och höga sexor och höga och låga sjuor. Det kan vara bättre att tänka utifrån dessa platser i skalan, sjätte och sjunde, än utifrån hela skalor, för att förstå och känna hur moll-melodier fungerar och låter.

När kan du spela alla mollskalor i första oktaven, tredje positionen, kan du börja spela alla möjliga moll-låtar och blanda med blues och jazz. Om du vill öva på tredje positionen över alla tre oktaver och med flera böjar, kan du ge dig på Glafsfjordsgäddans vals som är komponerad av Olle Lind.

Gilla spelamunspel.se på facebook